Home             Over Cécile             Recepten             Reviews             Contact

24 april 2013

Homemade muesli

Homemade muesli (granola) is populair. Ik heb het al op verschillende foodblogs en in tijdschriften voorbij zien komen. Zelf muesli maken is helemaal niet moeilijk en zoveel lekkerder en gezonder dan kant en klare muesli. Als je het eenmaal hebt geproefd wil je waarschijnlijk nooit meer kant en klare muesli. Alle onderstaande ingrediënten zijn op hun eigen manier goed voor je lichaam. Een goed begin van de dag! Het leuke is dat je de muesli helemaal kan maken naar je eigen smaak met verschillende ingrediënten. Hieronder zal ik wat inspiratie geven, maar voeg vooral toe wat jezelf lekker vindt om van je ontbijt een feestje te maken! Persoonlijk vind ik het lekker om de muesli met vers fruit en yoghurt te eten, maar je kunt ook gedroogd fruit zoals rozijnen, abrikozen, vijgen en/of goji bessen aan je muesli toevoegen. Doe dit pas nadat de muesli in de oven is geweest. Je kunt de muesli goed bewaren in een afgesloten pot. Het is ook leuk om cadeau te geven.
Ik maak deze muesli meestal met m'n dochter. Zij mag dan helpen roeren terwijl ze op het aanrecht zit en ondertussen snoept ze lekker van de muesli.

de Smaak van Cécile

Ingrediënten voor 1 flinke pot:

  • 6 el havervlokken

  • 8 el biologische cornflakes

  • 4 el sesamzaadjes

  • 4 el zonnebloempitten

  • 4 el kokossnippers

  • 4 el chiazaad

  • 4 el gebroken lijnzaad

  • 4 handjes amandelen

  • kaneel

  • honing



Verwarm de oven voor op 170 graden.

Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Meng alle ingrediënten in een kom en voeg naar smaak kaneel toe. Spreid de muesli over de bakplaat uit en besprenkel met honing.

Bak de muesli circa 30 min. knapperig in de oven. Schep de muesli regelmatig om zodat het niet kan verbranden.

* Ik gebruik biologische cornflakes en honing omdat hier geen suiker en zout aan toe is gevoegd.

* Ik heb mij laten vertellen dat je beter gebroken lijnzaad kan eten dan hele lijnzaad, omdat gebroken lijnzaad voedingsstoffen kan afgegeven en dus kan worden opgenomen door ons lichaam. De hele variant schijnt niet te worden verteerd.

* Alle ingrediënten zijn in één keer een hele aanschaf maar je kunt er een hele tijd mee vooruit. Bewaar de ingrediënten bijvoorbeeld in (jam)potten.

* M'n ontbijt neem ik mee naar m'n werk. Ik neem de muesli in een apart bakje mee om hem knapperig te houden. De hartvormige bakjes van het merk Rice zijn hier bijv. erg leuk voor.

1 opmerking:

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...